Velkoobchodní sklad musí šlapat
Deset tisíc metrů čtverečných s kapacitou deset tisíc palet. Takhle si představte nové distribuční logistické centrum společnosti QANTO vybudované na předměstí Svitav. Výstavba centrálního skladu předního českého velkoobchodního dodavatele trvala rok a od května v něm už všechny skladovací procesy úspěšně řídí kvadosácké WMS mySTOCK®. I když rozjezd proběhl v době přísných protikoronavirových opatření, vše nakonec klaplo – zejména díky velkému nasazení týmu KVADOSu a IT týmu QANTA. Přeskladnění většiny zboží ze starých prostor do nových proběhlo během tří dnů a hlavní nájezd byl pak vyřešen do týdne.
Nový sklad musí pojmout opravdu hodně druhů a typů sortimentu, kromě potravin, alkoholických i nealkoholických nápojů distribuuje QANTO také tabákové výrobky, non-food produkty nebo drogistické zboží či potravinářské plyny. A každá z položek má samozřejmě své vlastní požadavky na způsob skladování. Vzhledem k velikosti skladu i počtu konkrétních umístění a paletizací se jedná o jeden z největších projektů nasazení WMS, které KVADOS kdy řešil. Specifikem svitavského skladu je také to, že jednotlivé regály jsou různě vysoké. Při plánování operací ve skladu bylo proto nutno zohlednit právě rozdílnost vyskladňování z nízkých pozic a z pozic v patrech, kde už se skladníci neobejdou bez vysokozdvižných vozíků. Těch se nyní ve skladu pohybuje celkem šest, skladníků pak okolo padesáti.
Protože QANTO patří k dlouholetým zákazníkům KVADOSu a už několik let zde využívají také ostatní kvadosácká řešení včetně ERP systému VENTUS®, nebylo zde nutné napojovat mySTOCK® na žádný externí systém, samozřejmě ale proběhla integrace například s kvadosím pokladním systémem myCASH® nebo mobilním řešením myAVIS®. Systém pro řízení skladu byl implementován v zákaznické verzi, tak aby v maximální míře podpořil stávající procesy v QANTU a způsob, jakým jsou zde zvyklí pracovat.
„Poprvé jsme zde do našeho řešení mySTOCK zapracovávali například agendu vratných obalů nebo třeba štítky pro vážené zboží, jako je maso, zelenina, uzeniny a podobně. Když si zákazník objedná například deset kilogramů eidamu, hmotnost vydaného zboží se bude o několik gramů lišit v závislosti na hmotnosti jednotlivých cihel sýra, které skladník vezme do ruky. Ovšem i tyto drobné hodnoty se evidují, protože samozřejmě ovlivňují vstup zboží na sklad i jeho výdej,“ vysvětluje projektový manažer Petr Baier. Protože QANTO provozuje celkem 6 velkoobchodních poboček a k tomu 30 maloobchodních prodejen, bylo rovněž potřeba propojit nové skladové procesy centrálního skladu se stávajícími procesy na pobočkách, které zůstaly zachovány v původní podobě.
Přímo na místě řídil nájezd systému v novém skladu analytik a konzultant Víťa Satke. „Trochu to připomínalo akci kulový blesk. Ze starého skladu bylo potřeba během krátké doby převézt hlavní zásoby tak, aby se mohlo začít expedovat už z nového. Jednalo se o více než dva tisíce palet během tří, čtyř dnů. I když pak ostrý provoz přinesl horké chvilky, kdy se povážlivě plnil prostor příjmu, všechno si nakonec sedlo. Vše se ale podařilo zdárně a také rychle vyřešit a teď už veškeré tyto procesy probíhají zcela rutinně,“ popisuje Víťa. Podle všech zúčastněných se start zdařil zejména díky velkému nasazení konkrétních lidí, ať už na straně KVADOSu, nebo na straně IT týmu QANTA. Za KVADOS se na celém projektu podílelo 11 osob, vedle zmíněných Petra Baiera a Víti Satkeho to byli Mirek Hampel a Martin Špok za obchod, dále konzultanti Petr Feichtinger, Radek Štolfa a Samuel Kalíšek – tomu se v QANTU tak zalíbilo, že KVADOS dokonce opouští:-). Za programátorský tým – primárně Vojta Bilas, Mirek Bílek, Michal Popek, Tomáš Kořený. Menší měrou se do prací na projektu zapojili i další kolegové.
Nutno podotknout, že nájezd svitavského distribučního centra probíhal v období nejpřísnějších vládních opatření proti koronaviru a situace byla tehdy pro všechny zcela nová. Nejen práce v rouškách, maximální dodržování hygienických opatření, rozestupy a podobně, třeba i sehnat v té době pro kvadosácký tým ubytování ve Svitavách nebylo úplně jednoduché. S pomocí našich partnerů z QANTA se ale i to zvládlo.
Každopádně nový sklad už jede a přináší společnosti QANTO mnoho pozitiv, ať už úsporu nákladů na skladování, zvýšení efektivity logistických procesů, zjednodušení a zrychlení manipulace i vychystávání, lepší servis zákazníkům, možnost bohatšího sortimentu, nebo komfortnější pracovní prostředí a zázemí pro zaměstnance. Těší nás, že se KVADOS mohl na zprovoznění skladu podílet a že skladovací procesy řídí právě mySTOCK®. A protože vše funguje, jak má, a poptávka se stále zvyšuje, začínají se rýsovat další společné plány. Třeba rozšíření skladu nebo efektivní řízení dopravy zboží pomocí plánovacího softwaru.
Související články:
ROZHOVOR: Jak jsme zvýšili efektivitu našeho skladu, Stanislav Vodička ml., QANTO
Nasadili jsme WMS řešení pro skupinu firem QANTO